Neen,, dat is niet verboden. Ik zou deze wel pas laten stijgen als het weer minder droog is. want bosbrandjes en heidebrandjes zijn zo gebeurd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het mag wel, maar er zijn een aantal voorwaarden (waarvan ik persoonlijk die van de 15 km rondom een vliegveld het meest belangrijk vind):

De wensballon mag niet opgelaten worden:

Bij een windkracht van meer dan 2 Beaufort. Dit betekent dat hoogstens de bladeren ritselen door de wind! Windkracht 1 of 2 komt bijna niet voor in Nederland, In De Bilt waait de wind gedurende jaarlijks gemiddeld meer dan 95% van het totale aantal uren met windkracht 1 of meer. Het aantal momenten waarop het is toegestaan om een wensballon op te laten is dus zeer beperkt (max. 18 dagen per jaar).

Bij regen of zeer vochtige lucht (bijvoorbeeld mist).

In een periode van droogte.

Door personen jonger dan 18 jaar.

Binnenshuis.

Binnen een straal van 15 kilometer van (zweef)vliegvelden. Schiphol ligt niet in onze veiligheidsregio maar een straal van 15 kilometer rondom dit vliegveld beslaat wel een groot gedeelte van de regio
(--> geldt voor heel Nederland, deze 15 km).

Wanneer er een object aan wordt bevestigd anders dan een door de importeur bijgeleverde kaart. De kaarten van de importeur moeten aan een aantal strenge veiligheidsregels voldoen. Wanneer u zelf een kaart of een ander object bevestigd aan de ballon is deze mogelijk niet veilig.

Wanneer het papier van de ballon beschadigd is.

In de omgeving van hoge objecten (huizen, bomen, etc.).

Tevens wordt het aanbevolen om:

De ballon met twee mensen op te laten.

Een wachttijd van 1,5 tot 2 minuten in acht te nemen alvorens de ballon na aansteken los te laten. (De wachttijd is afhankelijk van het type ballon.)

De ballon zo lang mogelijk na te kijken, zodat bij gevaar nog kan worden ingegrepen.

Tevens dient u bij de aanschaf van een wensballon er op te letten dat deze voldoet aan de eisen van de Voedsel en Warenautoriteit (VWA).

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor de huidige stand van zaken omtrent wetgeving rondom wensballonnen, zie http://www.vvsg.be/veiligheid/vuurwerk/Pages/Vuurwerk_Wensballonnen.aspx